Q&A

Is whey-isolaat beter dan whey-concentraat?

De ene whey is de andere niet. Maar heb je er als bodybuilder baat bij om het duurdere whey-isolaat te verkiezen boven whey-concentraat, de populairste vorm van whey?

Whey in het kort

Omdat je voor optimale spiergroei veel eiwitten moet eten en omdat je mogelijk voordeel behaalt uit de timing van eiwitinname zijn eiwitsupplementen uitermate handig en misschien zelfs onmisbaar. Voor timing van eiwitten rond de training neem je het beste wei-eiwit, beter bekend als whey. Dit vanwege de snelle opname ervan door het lichaam en vanwege het gunstige aminozurenprofiel.

De drie soorten whey

We kennen drie soorten whey: whey-concentraat, whey-isolaat en whey-hydrolisaat. De verschillen zitten in het eiwitgehalte en snelheid waarmee ze worden verteerd en opgenomen. Daarnaast zijn er ook nog ‘blends’. Een blend is een mix van meerdere soorten whey en eventueel ook nog andere soorten eiwit, zoals caseïne.

Concentraat is de meest onbewerkte vorm van whey. Daardoor is deze het gezondste van de drie soorten whey, maar voor de opname van eiwitten maakt bewerkt of onbewerkt niks uit. Alle grote eiwitten worden tijdens de spijsvertering immers afgebroken in kleinere eiwitketens en individuele aminozuren. Dus als dat in de fabriek nog niet gebeurd is, gebeurt het in de darmen alsnog. Concentraat heeft ook een nadeel: het bevat ‘slechts’ 80% eiwit.

Wil je echter whey die puurder is en dus minder ‘bijproduct’ bevat, dan is whey-isolaat een goede optie. Whey-isolaat ondergaat een extra bewerking waardoor er minder vet, melksuiker (lactose) en gewone suiker in zit. Whey-isolaat bevat meestal zo’n 90 procent eiwitten. Soms nog meer, tot wel 93 procent. Door de bewerking bevat de isolaat-variant wel (wat) minder bioactieve peptiden, waardoor de gunstige gezondheidseffecten daarvan minder groot zijn dan bij concentraat. Het belangrijkste nadeel van whey-isolaat lijkt echter de prijs: het is meestal wat duurder dan concentraat, doch niet schrikbarend.

Aan de derde wheyvariant, hydrolisaat, zijn enzymen toegevoegd, waardoor het eiwit als het ware is voorverteerd en nog sneller door het lichaam wordt opgenomen. Maar voor spiergroei komt de timing van eiwitten echt niet op een minuutje. Zelfs niet op een uurtje. Eigenlijk is het enige praktische voordeel van hydrolisaat de betere oplosbaarheid in eiwitshakes. Hydrolisaat bevat gemiddeld 85-90% eiwit en is daarmee dus wel zuiverder dan concentraat.

Tot slot zijn er dus ook nog de blends, maar die zijn in de regel niet beter dan een afzonderlijke whey. Elke afzonderlijke whey bevat namelijk al een volledig aminozuurprofiel. Er is tot op heden geen voordeel aangetoond bij het mixen van meerdere soorten eiwit. Al kan het natuurlijk ook geen kwaad.

Wanneer isolaat kiezen?

We zagen al dat wheysupplementen een ideaal hulpmiddel zijn om op een cleane manier aan je dagelijkse ‘eiwitquotum’ (pakweg 2 g eiwit per kg lichaamsgewicht) te voldoen. In de meeste gevallen volstaat het goedkopere concentraat, dat je met gemiddeld 80% ruw eiwit veel proteïne voor je geld geeft.

Wanneer dan toch kiezen voor het iets duurdere isolaat? Wat ons betreft alleen als je aan het cutten bent en daarbij een zeer streng dieet volgt. Zoals je weet moet je tijdens het cutten minstens zoveel eiwitten blijven eten als tijdens de bulk. Misschien nog wel meer. Je moet calorisch dus vooral bezuinigen op koolhydraten, en in mindere mate op vetten. Een zo zuiver mogelijk eiwitsupplement helpt je om aan je eiwitbehoefte te voldoen zonder dat je daarbij ook ongewenste koolhydraten en vetten binnenkrijgt. Dat kan bijvoorbeeld ook de reden zijn om in de cut voor het slapen gaan een supplement met caseïne-eiwit te gebruiken in plaats van een bak kwark. In kwark, weliswaar goedkoper en in de supermarkt verkrijgbaar, zit meer bijproduct.

Hoe zuiver is isolaat?

Maar hoeveel zuiverder is zo’n isolaat dan eigenlijk? En hoeveel scheelt dat in de calorieën? Laten we eens concentraat en isolaat van hetzelfde merk met elkaar vergelijken: Perfect Whey Protein en Whey Isolate van XXL Nutrition. (Voor de goede orde: hun populaire Whey Delicious is een blend, geen concentraat). Houd er rekening mee dat de werkelijke voedingswaarden altijd wat afwijken van het etiket (zie ook verderop).

Whey-concentraat Perfect Whey Protein vermeldt op het etiket de volgende voedingswaarden per 100 g:

  • energie: 400,31 kcal
  • eiwit: 78,5 g
  • vet: 6,3 g (waarvan 4,5 g verzadigd vet)
  • koolhydraten: 7,4 g (waarvan 6,9 g suiker)
  • vezels: 1,5 g

De prijs per 750 g is € 14,95 (dat is omgerekend € 19,93 per 1000 g).

Whey Isolate bevat per 100 g het volgende:

  • energie: 367,02 kcal
  • eiwit: 89,2 g
  • vet: 1 g (waarvan 0,4 g verzadigd vet)
  • koolhydraten: 2,5 g (waarvan 1,8 g suiker)
  • vezels: 0,8 g

De prijs per 1000 g is € 24,95.

Je ziet dat het verschil in calorieën klein is (ca. 33 kcal). Maar daar staat tegenover dat isolaat per 100 g bijna 11 g meer eiwit biedt. En dus minder suikers en vetten. Tijdens een zware cut, waarin het vaak passen en meten is met de voedingswaarden, kan dit een verschil maken. Het is aan jou of je daar dan ook het geld voor over hebt. In dit geval ben je aan isolaat, omgerekend, 5 euro meer kwijt dan aan concentraat.

Perfect Whey Protein /100 g Whey Isolate /100 g
energie: 400,31 kcal
eiwit: 78,5 g
vet: 6,3 g
koolhydraten: 7,4 g
vezels: 1,5 g
prijs: € 2,00
energie: 367,02 kcal
eiwit: 89,2 g
vet: 1 g
koolhydraten: 2,5 g
vezels: 0,8 g
prijs: € 2,50

Lactose

In whey zit, zoals in de meeste zuivelproducten, lactose. Lactose is een suiker die in de melk van zoogdieren voorkomt en wordt daarom ook wel melksuiker genoemd. Als je lactose-intolerant bent, kun je lactose niet of niet volledig tolereren. Al spreekt men pas van lactose-intolerantie als dat klachten geeft bij gebruik van de aanbevolen hoeveelheden melk(producten).

Bodybuilders hebben mogelijk sneller klachten door het gebruik van eiwitsupplementen, waarin bijna altijd lactose zit. Zoals we al zagen zitten er ook in whey-isolaat suikers, inclusief melksuikers. Echter wel beduidend minder dan in concentraat. Als je lactose-intolerant bent, zou je dus eens een whey-isolaat kunnen proberen in plaats van een concentraat of blend. Maar weet dus whey-isolaat niet volledig lactosevrij is.

Bij een hoge lactose-intolerantie kun je altijd nog uitwijken naar een volledig lactosevrij whey-supplement. Deze zijn in de regel wel duurder en de keuze is beperkt. Daarover in een ander artikel binnenkort meer.

Welke isolaat kiezen?

Als je besluit om voor een isolaat te gaan, dan zijn de onderstaande drie het overwegen waard. Ze zijn alle verkrijgbaar bij gangbare Nederlandse webwinkels en hebben daar goeie reviews. Maar belangrijker: ze zijn getest door onafhankelijke laboratoria, in opdracht van onafhankelijke websites: Supplementlabtest.com en Labdoor. Zo weet je zeker dat de door de fabrikant vermelde voedingswaarden ongeveer overeenkomen met de werkelijke samenstelling van het product. ‘Ongeveer’, omdat enige afwijking gebruikelijk is. Dat is acceptabel mits die binnen een bepaalde marge blijft.

De labotests hebben tevens uitgesloten dat er bij deze producten sprake is van ‘amino spiking’. Amino spiking houdt in dat er ‘waardeloze’ aminozuren aan een eiwitproduct worden toegevoegd om zodoende een hoger gehalte aan eiwitten te kunnen claimen. Het komt nog weleens voor bij meer obscure, goedkope merken.

Onze top-4 van whey-isolaten ziet er als volgt uit.

1. Isolate perfection – Body & Fit

De producten van Body & Fit, het ‘huismerk’ van Body & Fit Shop, zijn vaak opvallend scherp geprijsd en doen qua kwaliteit niet onder voor de supplementen van de grote merken. Isolate Perfection is dan ook zo’n beetje onze vaste eiwitshake.

We prefereren isolaat omdat eiwitsupplementen ons inziens geen ‘onnodige’ calorieën moeten leveren. De smaak is desondanks prima en de prijs-kwaliteitverhouding zoals gezegd ook.

Bestel Isolate Perfection (aangeboden door één onzer partners)
Isolate Perfection (Body & Fit)
Body & Fit Shop
“De hoogst mogelijke kwaliteit geïnstantiseerde whey eiwit-isolaat, heerlijk van smaak en voor een zeer scherpe prijs. Dat is waar Isolate Perfection voor staat.”
€ 29,90 (2000 gram)

2. Isolate XP – Body & FIT

Body & Fit heeft nog een tweede isolaat in het assortiment, XP, die nog net wat zuiverder (89,8 % eiwit) is dan Perfection 89,1 % eiwit). XP komt uit de fabrieken van zuivelproducent Volac, en bevat naar eigen zeggen het zuiverste eiwit wereldwijd verkrijgbaar. Het is gecertificeerd door Informed Sport, een mondiaal kwaliteitslabel voor sportvoedingmerken.

Isolate XP is bovendien suikervrij en ook zo goed als vetvrij. Het is daarom vooral een aanrader voor bodybuilders die in de cut zitten en nauwgezet op hun macronutriënten letten. Ondanks dat is de smaak, afgaande op de reviews, prima te doen.

Isolate XP is wel een paar euro duurder dan Isolate Perfection.

Bestel Isolate Perfection (aangeboden door één onzer partners)
Isolate XP (Body & Fit)
Body & Fit Shop
“Whey Isolaat XP wordt op natuurlijke wijze gefilterd onder lage druk en temperatuur. Zo wordt het meest hoogwaardige, ongedenatureerde en zuiverste whey-eiwit-isolaat ooit verkregen.”
€ 32,90 (2000 gram)

3. Whey Protein Isolate – Bodylab24

Ook de isolaat van Bodylab24, het eigen merk van webshop Bodylab.nl, is niet alleen goed samengesteld en scherp geprijsd, maar ook nog eens lekker. Het product behaalde goede resultaten in een laboratoriumtest.

Resultaten onafhankelijke test in opdracht van Supplementlabtest.com (07-12-2016):
– Ruw eiwit: 85,6% (label: 91%)

Resultaten onafhankelijke test in opdracht van Bodylab zelf (31-01-2018):
– Ruw eiwit: 89,9% (label: 91%)

Prijsindicatie: € 40 (2000 g)
Prijs per 100 g: € 2,00

Er zit een vrij groot, maar acceptabel verschil tussen de resultaten van de test van Supplementlabtest en die van Bodylab zelf. Al is die laatste van recentere datum. Gemiddeld komen beide tests uit op een aandeel ruw eiwit van 87,8%.

Bestel Whey Protein Isolate (aangeboden door één onzer partners)
Whey Protein Isolate (Bodylab24)
Bodylab.nl
“De smaken van Bodylab24 Whey Protein Isolate zijn voortreffelijk. Vergelijk dit niet direct met een gewone wheyshake; deze zijn wat dikker en romiger. Een goede wei-isolaat is dunner en frisser. De subtiele smaak van Bodylab Whey Protein Isolate maakt deze shake ook op het gebied van smaak een echte topper!”
€ 39,90 (2000 g)

4. Impact Whey Isolaat – Myprotein

Impact Whey Isolaat van Myprotein werd getest door Labdoor en eindigde tweede in hun ranking van alle geteste whey-producten.

Resultaten onafhankelijke test in opdracht van Labdoor (testdatum onbekend):
– Ruw eiwit: 87.6% (label: 90%)

Prijsindicatie: € 24,00 (1000 g), € 52,00 (2500 g), € 87,00 (5000 g)
Prijs per 100 g: € 2,40 (1000 g), € 2,10 (2500 g), € 1,74 (5000 g)

Als je een grootverpakking (5000 g) koopt ben je met dit product relatief het goedkoopste uit van de drie aanbevolen isolaten (€ 1,74 per 100 g).

Bestel Myprotein Impact Whey Isolate (aangeboden door één onzer partners)
Impact Whey Isolate (Myprotein)
Myprotein
“Grade A Ranking van het onafhankelijke Labdoor voor zowel de kwaliteit als de waarde. Zij hebben de Impact Whey Isolate officieel gecertificeerd als een van de beste eiwitpoeders op de markt. Daarnaast is het door het profiel aan essentiële aminozuren een zekerheidje als het komt op het herstel en de prestaties.”
€ 23,99 (1000 g)

Samengevat

1. Whey-isolaat is de zuiverste vorm van whey. Whey-isolaat-supplementen hebben daardoor het hoogste eiwitgehalte en het laagste aandeel koolhydraten en vetten. Ze bevatten dus ook minder lactose, maar zijn niet geheel lactosevrij.

2. Whey-isolaat kan een goede optie zijn als je aan het cutten bent en daarbij een streng dieet volgt. Qua calorieën is het verschil met whey-concentraat weliswaar niet groot, maar de samenstelling is net wat gunstiger. In dat opzicht kun je isolaat als ‘beter’ bestempelen dan concentraat.

3. Whey-isolaat is meestal wel wat duurder dan whey-concentraat. In de meeste bodybuildingdiëten voldoet concentraat.

4. Kies bij voorkeur een whey-isolaat waarvan de samenstelling door een onafhankelijke laboratoriumtest is vastgesteld.

Laatst bijgewerkt op donderdag 1 november 2018.