Nieuws

“Intermittent fasting niet beter dan doorlopend diëten” Nieuwe studies

Met intermittent fasting verlies je niet meer vet dan wanneer je doorlopend dieet. Dat blijkt uit een nieuwe studie waarin ruim 100 personen gedurende een jaar werden gevolgd in hun strijd tegen de kilo’s.

De studie

De deelnemers aan het onderzoek moesten gedurende zes maanden vet verliezen op basis van een caloriereductie van 26-28%. In de resterende zes maanden moesten ze op gewicht zien te blijven. Er deden evenveel mannen als vrouwen mee, variërend in leeftijd van 21 tot 70 jaar.

De ene groep volgde een doorlopend dieet, de andere paste intermitent fasting (IF) toe. De proefpersonen in die laatste groep mochten twee niet-opeenvolgende dagen per week bijna niet eten. De andere afvallers aten elke dag zowat dezelfde hoeveelheden.

De resultaten

Aan het eind van het jaar bleken de resultaten van beide groepen nauwelijks van elkaar te verschillen. De deelnemers hadden gemiddeld 8 tot 9 kg vet verloren. Daarnaast noteerden beide groepen dezelfde verbeteringen in middelomtrek, bloeddruk, triglyceriden en cholesterol. Wel hadden de proefpersonen in de IF-groep vaker met hongergevoelens gekampt.

De conclusie

Conclusie van de studie is dat IF niet beter of slechter is dan ‘gewoon’ diëten, althans niet voor vetverlies en de daarmee samenhangende voordelen. Eventuele andere gezondheidsvoordelen die men aan IF toeschrijft laten we dus buiten beschouwing.

IF leidt mogelijk wel tot meer honger.

Update 04-01-2019: nog een studie

Opnieuw heeft een wetenschappelijke studie aangetoond dat IF niet effectiever is voor vetverlies dan een reguliere verdeling van calorie-innames. In dit geval werd het zogenaamde 5:2-dieet onderzocht, waarbij je twee dagen in de week zo goed als niet eet, terwijl je de andere vijf dagen normaal mag eten (maar zonder calorieën te compenseren). Dat dieet bleek niet voordeliger dan zeven dag per week normaal eten bij hetzelfde totale aantal calorieën per week – ook niet nadeliger trouwens.

Tot slot

Voor vetverlies is een energietekort nodig. IF is een manier om een energietekort te creëren en een prima methode als die binnen je levensstijl past. Maar de wetenschap heeft nog steeds niet overtuigend aangetoond dat je met IF meer en/of sneller vet verliest dan met continu diëten. Zie ook metastudies uit 2015, 2016 en 2018.

Het is vooralsnog niet of nauwelijks bekend welke invloed IF kan hebben op het opbouwen van spiermassa. Coach en wetenschapper Menno Henselmans belooft in 2019 met een studie te komen die daarover meer duidelijkheid schept.

Laatst bijgewerkt op vrijdag 4 januari 2019.