Tip

Druk drie plates Sterker worden op de bank

Drie plates, of 140 kg, bankdrukken is een mijlpaal voor elke recreatieve krachtsporter. Toch bereiken maar weinig sportschoolbezoekers dit doel. Wat volgt, zijn drie simpele regels hoe je dit wél gaat lukken.

1. Bankdruk vaker

Het is een wet in elke sport: om beter te worden in iets, moet je het vaker doen. Toch ontgaat veel krachtsporters deze wetmatigheid. Als je beter wilt worden in het bankdrukken, moet je dit minstens twee of liever drie keer per week doen. Niet alleen op ‘International Chest Day’.

2. Doe meer triples, doubles en singles

De meeste mensen die voor spiermassa trainen, zijn er vies van: zware triples, doubles en singles. Toch moet je in de range van 1-5 reps trainen wil je écht sterker worden. Een simpele maximaalpoging na je setjes van 8-12 volstaat niet.

3. Aankomen

Om meer te bankdrukken, moet je kilo’s aankomen. Voor iemand van 100 kg is 140 kg bankdrukken relatief lichter dan voor iemand van 80 kg. Zo simpel is het. Er is een direct verband tussen je lichaamsgewicht en hoeveel je kunt bankdrukken.

Jawel, óók wat meer vet op de botten helpt je om sterker te zijn. Da’s geen aanmoediging om jezelf vet te mesten, maar wel om eventueel bear mode te gaan.