Cafeïnetolerantie Als cafeïne je niet meer oppept

Cafeïne heeft bij regelmatige consumptie diverse gezondheidsvoordelen. Door de stimulerende werking is het ook een effectief en goedkoop preworkoutsupplement. Als je het echter dagelijks neemt, verdwijnt het stimulerende effect, terwijl de gezondheidsvoordelen toenemen. Een duivels dilemma.

Persoonlijk ben ik een fervent koffiedrinker. Je zou gerust van een cafeïneverslaving kunnen spreken, want ik klok drie kopjes weg voor ik überhaupt aan mijn (werk)dag begin. Het nadeel daarvan is dat het stimulerende effect van cafeïne mettertijd is afgenomen. Ik moet al drie dubbele espresso’s drinken of een handvol cafeïnepillen nemen om nog een ‘kick’ te krijgen van deze psychoactieve substantie. Hoe ontwikkelt deze tolerantie zich?

Cafeïne als oppepper

Om cafeïnetolerantie te begrijpen, moet je eerst wat meer weten over de werking van cafeïne. Cafeïne blokkeert de werking van de neurotransmitter adenosine, die je slaperig maakt. In feite voorkomt cafeïne dus dat je moe wordt. Als je al slaperig bent, zorgt cafeïne ervoor dat je alerter wordt.

Meer cafeïne is niet beter

Cafeïnetolerantie is het tegenovergestelde van cafeïnesensitiviteit en komt er simpelweg op neer dat je steeds meer nodig hebt van het stofje om een bepaald effect te bewerkstelligen. Een kopje koffie heeft simpelweg niet meer hetzelfde stimulerende effect dat het voorheen had. Echter, het simpel verhogen van je dosis werkt – in tegenstelling tot bij veel andere drugs – in het geval van cafeïne op een gegeven moment niet meer. Bovendien krijg je dan mogelijk meer van het goedje binnen dan goed voor je is.

Afkicken van cafeïne

Het enige wat je nu nog kunt doen, is je cafeïnesensitiviteit verhogen door het gebruik van cafeïne volledig te staken voor een periode van ten minste twee weken. Daarna drink je één kopje koffie of je neemt een cafeïnepil met 200 mg cafeïne. Krijg je weer als vanouds een kick van cafeïne? Dan ben je niet meer cafeïnetolerant. Doet de dosis weinig of niks voor je? Dan zul je nog wat langer moeten stoppen met cafeïne.

Afkickverschijnselen cafeïne

Tijdens het afkicken zul je wat vermoeider zijn dan normaal en heb je misschien moeite je te focussen, maar meestal vallen deze afkickverschijnselen alleszins mee. Wat ons betreft kun je gerust sloten koffie blijven drinken, maar als je in de sportschool wilt profiteren van het stimulerende effect van ’s wereld populairste drugs, kun je het maar beter rustiger aan doen. Profiteer je liever van de gezondheidsvoordelen van cafeïne? Drink dan ‘gewoon’ een paar kopjes per dag.

Top-3 cafeïne-supplementen (aangeboden door onze partners)
Caffeine Capsules
(200 mg)
Body & Fit Shop
€ 7,90 (200 capsules)
Cafeïne Booster
(250 mg)
XXL Nutrition
€ 12,95 (250 capsules)
Cafeïnetabletten
(200 mg)
Bulk Powders
€ 4,99 (100 capsules)