Cable crunch Doe jij hem goed?

Cable crunches (ook wel: ab pulldowns of rope crunch pulldowns) zijn één van de beste oefeningen voor een sixpack, maar helaas wordt deze buikspieroefening vaak verkeerd uitgevoerd, waardoor de heupbuigers het gros van het werk doen. Voorkom deze fout en maak de oefening effectiever.

Om te voorkomen dat je heupbuigers het werk overnemen, is het zaak je heupen constant in dezelfde positie te houden. Houd je heupen bovendien hoog voor een zo groot mogelijk bewegingsbereik.

Verder is het aan te bevelen je handen niet ter hoogte van je nek, maar naast je oren te houden. Zo vergroot je de lastarm en maak je de oefening lastiger en effectiever. Druk je kin tegen je borst om je nek te fixeren.

Bij veel oefeningen is het een goed advies om je wervelkolom in een neutrale positie te houden. Bij (cable) crunches echter streef je echter naar zoveel mogelijk buiging in je ruggengraat, voor een maximale contractie van de buikspieren.

Bodybuildingcoach Eric Bach adviseert om je buikspieren (abs) uit te strekken in het bovenste deel van de beweging, en ze zo hard mogelijk samen te knijpen in het onderste deel.

Powerliftinggoeroe Louie Simmons (Westside Barbell) tot slot raadt aan om de oefening staand in plaats van knielend te doen en met je rug naar het kabelstation.


Groot voordeel van cable crunches is dat je de weerstand eenvoudig kunt aanpassen. Je hoeft alleen maar het pennetje te verstellen. Daardoor is het ook gemakkelijk bij deze oefening een intensiteitstechniek als dropsets toe te passen.